Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
Pompen helpen mee bierproductie naar hoger niveau brengen
Een kwart van het bier dat wereldwijd geproduceerd wordt, doet dat met Meura technologie. Het hoofdkwartier is gevestigd in Peruwelz.

Pompen helpen mee bierproductie naar hoger niveau brengen

Maar wat Meura echt onderscheidt in de markt is hoe het telkens weer technisch de grenzen blijft verleggen met innovaties die ook andere producenten maar wat graag integreren in hun brouwhuis. Het bedrijf doet dan ook geen compromissen op vlak van kwaliteit bij de keuze van zijn componenten. Wanneer de toepassing om een excentrische wormpomp vraagt, dan kiest Meura resoluut voor Netzsch. Een partner die hetzelfde dna qua service en ondersteuning deelt.

Tekst Valérie Couplez  |  Beeld Meura en Netzsch

Een kwart van het bier dat wereldwijd geproduceerd wordt, doet dat met Meura technologie. De erfenis die grondlegger Jean–Baptiste -Meura nalaat is niet min. Het bedrijf met hoofdkwartier in Peruwelz mag zich dus met reden een parel aan de kroon van de Belgische machine-bouwers noemen. “Onze focus ligt vooral op dat deel van het brouwproces vooraleer er gist wordt toegevoegd. Met de introductie van de Meura 2001 maïsch filter in 1987 hebben we bijvoorbeeld heel veel lof geoogst. Het is nog altijd een van onze belangrijkste producten, omdat hij voor zo een uitstekend rendement kan zorgen”, opent CTO Michel Thirot. Want de meerwaarde van de brouwtechnologie van Meura zit altijd in het technisch vernuft. Om te blijven pionieren, installeerde het zijn R&D-afdeling in 1997 in het hart van de Universiteit Louvain-La-Neuve. 

Omdat Meura net technisch het verschil wil maken, kiest het steevast voor de juiste component voor de juiste toepassing. Sinds het begin van de eeuw is Netzsch uitgegroeid tot een betrouwbare partner.

Samenwerken met betrouwbare partners

Vandaag is het bedrijf ongeveer 130 medewerkers sterk. De oorspronkelijke locatie in Doornik werd ingeruild voor een nieuw hoofdkwartier in Peruwelz waar het over een atelier van 2.000 m² om zijn installaties tot in de puntjes voor te bereiden. “Omdat we net technisch het verschil willen maken, kiezen we steevast voor de juiste component voor de juiste toepassing. Prijs is bij ons zeker niet het voornaamste criterium. Belangrijker is dat er een samenwerking ontstaat, zodat wanneer er toch eens een probleem opduikt, het ook meteen opgelost raakt”, verduidelijkt Sébastien Moons, head of purchasing bij Meura. Sinds het begin van de eeuw is Netzsch uitgegroeid tot één zo een betrouwbare partner. “We hadden hun excentrische wormpomp aan het werk gezien op een werf in Madagaskar. Een andere technologie die we gewend waren, maar wel één die de transfer van de maïsch nog beter zou doen verlopen dan met centrifugaalpompen”, herinnert Thirot zich.

“Wat we appreciëren aan deze pomp is het constante debiet dat we ermee kunnen realiseren, zonder schade aan het product aan te brengen.”

Constant debiet met Nemo excentrische wormpompen

Sindsdien zijn de Nemo excentrische wormpompen graag gezien gasten in de installaties van Meura. “Wat we appreciëren aan deze pomp is in eerste plaats het constante debiet dat we ermee kunnen realiseren, zonder schade aan het product aan te brengen. Door die constante stroom is de pomp makke-lijk fijn te regelen door middel van een frequentieregelaar”, vat Christophe Delis, head of engineering, de belangrijkste troeven samen. “Bovendien heeft Netzsch voor ons een aantal aanpassingen aan de inlaatzijde uitgevoerd, zodat we het product op de juiste manier door de pomp kunnen begeleiden. We merken ook dat hun pompen blijven evolueren en verbeteren. Dat is ook belangrijk voor Meura om technisch aan de top te blijven. En wanneer we zelf nieuwe projecten ontwikkelen, nemen ze graag de handschoen op om ons erin bij te staan.” 

De meerwaarde van de brouwtechnologie van Meura zit altijd in het technisch vernuft.

Klantgerichte ondersteuning

Ten slotte stelt ook de service van Netzsch niet teleur. Meura Maintenance Engineer François Deroubaix: “Eigenlijk hoeven we ze zelden te contacteren voor problemen. De pompen van Netzch doen wat ze moeten doen. Maar we kunnen wel altijd rekenen op een snelle service om zo de continuïteit van productie bij onze klanten te helpen vrijwaren. Of een snel antwoord op technische vragen.” Die klantgericht is zeker een eigenschap die beide bedrijven delen en ook in de toekomst willen verderzetten. “Door over te schakelen op een continue productie in plaats van in batch, kunnen we klanten ondersteunen om hun TCO naar beneden te halen door een veel lager water- en energieverbruik. Dat is een evolutie waar wij graag aan meewerken en waar ook de producten van Netzsch toe bijdragen”, voegt Moons nog toe. “En waarom in de toekomst niet buiten de bierwereld? We hebben al enkele mooie projecten gerealiseerd bij distilleerderijen. Maar onze technologie kan ook voor niet-alcoholische dranken interessant zijn.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details