Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
Spadel innoveert met een praktische en milieuvriendelijke verpakking

Spadel innoveert met een praktische en milieuvriendelijke verpakking

Waterproducent Spadel investeert 2,6 miljoen euro in de Spa Monopole-fabriek voor de installatie van een nieuwe productielijn. Het natuurlijke mineraalwater is voortaan beschikbaar in een ‘Eco Pack’: een 5 liter-verpakking die bestaat uit een kartonnen doos en een zak met een kraantje. De nieuwe verpakking brengt meerdere voordelen met zich mee: het is recycleerbaar, ecologischer en garandeert uiteraard de kwaliteit van het mineraalwater.

Minder plastic, een lagere voetafdruk en 100% recycleerbaar 

Belgische voedingsbedrijven werken dagelijks aan een duurzaam verpakkingsbeheer. Spadel engageert zich om tegen 2025 enkel plastic flessen te produceren die bestaan uit 100% gerecycleerd en 100% recycleerbaar plastic. En nu lanceert de producent een nieuw type verpakking.

Hiermee vermindert de hoeveelheid plastic met 65% per liter water ten opzichte van een pak van 6 plastic flessen. Deze verpakking zorgt ook voor een lagere ecologische voetafdruk op logistiek vlak, want het Eco Pack is lichter en gemakkelijker om mee te nemen en op te bergen. De koolstofvoetafdruk van deze verpakking ligt bijna 40% lager per liter water dan een krat van 6 glazen statiegeldflessen.

Verder is de Eco Pack-verpakking ook 100% recycleerbaar: na verbruik volstaat het om de soepele plastic zak uit de doos te halen en samen met het andere pmd-afval in de blauwe pmd-zak te gooien, terwijl de kartonnen doos zelf gerecycleerd kan worden.

Koolstofvoetafdruk met 15% gedaald 

Het Eco Pack is niet alleen ecologisch en praktisch, maar garandeert uiteraard ook dat de kwaliteit van het natuurlijke mineraalwater SPA Reine wordt beschermd. Dat was bij het ontwerp van deze nieuwe verpakking een topprioriteit voor Spadel.

“De ambitie om te innoveren zit verankerd in het DNA van Spadel. In een snel veranderende omgeving is het noodzakelijk dat we onze producten voortdurend aanpassen aan de consumptietrends”, benadrukt Marc du Bois, CEO van de groep Spadel.

“Spadel is zich ten volle bewust van de impact van verpakkingen op het milieu en wil een leidende rol spelen om die impact te verminderen. Bovendien kan ik met tevredenheid vaststellen dat onze inspanningen van de voorbije jaren vruchten afwerpen. Want ondanks een volumestijging met 21% sinds 2010 is onze absolute koolstofvoetafdruk over dezelfde periode met 15% gedaald.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details