Platform voor de voedingsverwerkende- & drankenindustrie

NL | FR

Wetgeving

Waarom we ons moeten beschermen tegen namaakproducten

couple-scanning-wine
Elk product dat in de markt wordt gezet, wordt identificeerbaar opgeslagen in de Systech cloud. Iedereen in de toevoerketen kan vervolgens het label controleren en authenticeren via de Systech app.

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | Markem Imaje

11 oktober 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

De schaarste aan grondstoffen in food & beverage heeft geleid tot meer gevallen van namaak dan ooit tevoren. Namaak heeft niet alleen een negatieve impact op de omzet van voedingsbedrijven, maar brengt ook hun merkreputatie in gevaar. Namaakproducten houden zich immers niet aan de kwaliteit en de voedselveiligheid. De sleutel tot het verhinderen van namaak is transparantie en validatie door de volledige toevoerketen. Markem-Imaje werkt nauw samen met zijn klanten om geautomatiseerde oplossingen op maat te realiseren.

Namaakgoederen zijn goed voor 2,5% van wat er wereldwijd verhandelt wordt. “Hoewel de meeste mensen denken aan designer­kledij en parfums, loopt elk product het risico op namaak”, zegt Tessa Eastman, Connected Products Stategist bij Systech, een solutions afdeling van Markem-Imaje. De huidige omstandigheden hebben een perfecte storm voor vervalsers gecreëerd. “Er is op dit moment een tekort aan producten. De nasleep van de coronapandemie, de schaarste aan personeel om productiemachines te bedienen, geopolitieke conflicten … het heeft allemaal een grote impact gehad op onze globale toevoerketens. Combineer dat met de digitale disruptie die meer consumenten tot online winkelen verleidt …” The Amerikaanse National Groceries Association berekende dat namaakproducten hen elk jaar 10 tot 15 miljard dollar aan omzet kosten.

Labels met een lineaire UPC barcode en een e-Fingerprint zijn onmogelijk na te maken.

Bescherm je merkreputatie

Maar belangrijker nog dan financiële verliezen is de potentiële merkschade. “Om die redenen zijn de grote, gevestigde merken zich er terdege van bewust wat namaak voor hun bedrijf betekent. Hoewel het vaker voorkomt bij duurdere producten, blijkt namaak vooral een crime of opportunity. Als er ergens in de toeleveringsketen een tekort is, ontstaan er risico’s”, waarschuwt Eastman. De meest populaire categorieën vandaag zijn olijfolie, honing en zeevruchten, maar Systech werkt ook samen met bedrijven die water, alcoholische dranken of babyvoeding produceren. In april dit jaar werden in Duitsland 20 palletten met namaak babyvoeding in beslag genomen en vernietigd. “Denk maar eens na over de impact die namaak babyvoeding kan hebben. Namakers bekommeren zich niet om de standaarden in voedselveiligheid die voedings­bedrijven als uitgangspunt in de productie hanteren. Meer dan 1 miljoen mensen sterven elk jaar aan namaakmedicatie. We willen dergelijke scenario’s in food & beverage vermijden”, voegt Eastman toe.

Oplossingen op maat

Het probleem is duidelijk, maar oplossingen zijn minder evident. Namaak kan overal in de toevoerketen voorkomen en geen twee bedrijven hebben met precies hetzelfde probleem te maken. Bij de oplossingen van Systech en Markem-Imaje zijn transparantie en validatie de sleutel tot succes in namaakbestrijding. “Als je een product door de volledige toevoerketen kan traceren, van individuele grondstoffen totdat het bij de consument landt, dan maak je het veel moeilijker voor vervalsers. We werken nauw samen met voedingsbedrijven om eerst de problemen te identificeren en dan een oplossingen te ontwikkelen op basis van hun specifieke behoeften.” Systech beschikt over een breed gamma van technische producten en expertise in dit domein. Een daarvan is UniSecure met zijn digitale e-Fingerprint technologie. “Labels met een lineaire UPC barcode en een e-Fingerprint zijn onmogelijk na te maken”, verzekert Eastman. “Elk product dat in de markt wordt gezet wordt identificeerbaar opgeslagen in de Systech cloud. Iedereen in de toevoer­keten kan vervolgens het label controleren en authenticeren via de Systech app. Consumenten kunnen dat ook.”

Tessa Eastman: “Onze oplossingen kunnen aangepast worden aan elk volume, zonder de operationele efficiëntie van onze klanten in het gedrang te brengen.”

Geen impact op operationele efficiëntie

Een multinational die zestien verschillende alcoholische dranken van de bovenste plank produceert past deze technologie op dit moment toe. Het verlies aan omzet en nog belangrijker de veiligheid van de consument waren de voornaamste drijfveren om in de e-Fingerprint technologie te investering. Het pilootproject dat Systech opzette werd een groot succes, zowel in termen van nauwkeurigheid als van responstijd. Inspecteurs kunnen nu de authenticiteit van de producten in real-time controleren via een snelle scan met de Systech app. Eastman: “Wat ons onderscheidt is de schaalbaarheid van wat we aanbieden. Onze oplossingen kunnen aangepast worden aan elk volume, zonder de operationele efficiëntie van onze klanten in het gedrang te brengen. En dat geldt niet alleen voor het opsporen van namaak. Onze technologie kan even gemakkelijk ingezet worden om consumenten informatie te geven over de herkomst en de duurzaamheid van de producten die ze kopen. Het kan een verhaal vertellen en bijdragen aan de beleving van de consument. In een wereld waar voedingsbedrijven concurrentie van over heel de wereld voelen, is een sterk merk belangrijker dan ooit.”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Alexander Dewaele

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via FoodTec? Bel +32 477 22 41 29 of stuur een mail naar onderstaand adres.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details