Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
We doen het samen en we doen het slim
Bij Cargill Izegem wordt jaarlijks een volume van ongeveer 55.000 ton aan oliën en vetten geraffineerd en gebotteld.

We doen het samen en we doen het slim

Waaruit je ook een hap neemt, de kans is groot dat er zich een ingrediënt van Cargill zal in bevinden. Het grootste familiebedrijf ter wereld telt ongeveer 160.000 medewerkers. De productiesite in Izegem raffineert al meer dan twintig jaar plantaardige oliën en vetten voor verschillende segmenten van de voedingsindustrie. Om flexibeler en kwalitatiever te kunnen werken, gebeurden er de voorbije jaren reeds veel investeringen in state-of-the-art productiefaciliteiten, automatisering en procesverbeteringen. Maar dankzij de aandacht en de focus voor het waarom werd past echt het verschil gemaakt. Op naar een productie van wereldklasse.

Bij Cargill Izegem wordt jaarlijks een volume van ongeveer 55.000 ton aan oliën en vetten geraffineerd en gebotteld. Per dag worden er een miljoen flesjes gevuld. Voor het bedrijf vormde het label ‘Factory of the Future’ de perfecte aanleiding om te streven naar wereldklasse in zijn productie. Maar alles begon met het creëren van een ijkpunt. Waar staan we vandaag? Wat houdt ons tegen om dat stapje hoger te kunnen zetten? Wat kan ons over die drempels heen helpen? En vooral, wat levert het ons op. Een handschoen die werd opgenomen met de drie P’s voor ogen: purpose, people, processes.

Kernachtig samengevat

Voor Cargill was het belangrijk om veranderingen door te voeren, zonder eigenlijk iets nieuws te beginnen. Er liepen al een aantal programma’s die niet het gewenste effect hadden opgeleverd. Daarom moest nu de aandacht helemaal naar de medewerkers gaan. Dat ze het nut van elke verandering in zagen en er ook gebruik van wilden maken. Daarnaast waren digitalisering en duurzaamheid sleutelwoorden. Cargill wilde met andere woorden een cultuur creëren die draait om de mens. Waarin hij alle data ter beschikking krijgt op het moment dat hij ze nodig heeft, zodat er continu verbetermogelijkheden liggen. Om de mensen te inspireren werd de boodschap kernachtig samengevat op één A4’tje dat overal in het bedrijf terugkeerde. ‘Filling lives clever together’ werd de nieuwe slogan die vier kernelementen omvatte: we doen het samen, we doen het slim en we doen het voor een betere gezondheid en planeet. CLEVER staat als acroniem voor continue verbeteringen, leefbare planeet, één doel, veiligheid, enthousiaste en betrokken medewerkers en resultaatgericht.

Om de mensen te inspireren werd de boodschap kernachtig samengevat op één A4’tje dat overal in het bedrijf terugkeerde. ‘Filling lives clever together’ werd de nieuwe slogan.

Feedbackloops

Als uitgangspunt hanteerde Cargil de lean X-Matrix (Hoshin Kanri). Dat was het kompas richting de fabriek van de toekomst. Wat willen we  bereiken over drie tot vijf jaar? Welke programma’s heb je daarvoor nodig? Wat levert het dit jaar al op? Wie draagt de verantwoordelijkheid? De veranderingen zijn in eerste instantie te voelen in het leiding geven. Vroeger wist de supervisor alles, nu moet hij zijn team louter nog coachen. Ze hebben zelf de autonomie om hun werk te organiseren. Daar gingen heel wat opleidingen mee gepaard om kennis te genereren. Technische skills en inzichten in processen en technieken, zeker, maar ook vaardigheden om beter met mensen om te gaan. Voor Cargill was het belangrijk om aan elk actieplan ook de nodige KPI’s te koppelen zodat er altijd feedbackloops ontstaan, op verschillende niveaus en op verschillende tijdstippen. Voor de volgende shift begint moet het altijd duidelijk zijn wat er moet gebeuren. Een stukje visualisatie op de werkvloer helpt dat inzichtelijker te maken. Cargill is klein begonnen. Met een aantal projecten die snel resultaten opleverden en die zorgden voor het nodige krediet bij de werknemers op de werkvloer maar ook bij het management. Vooruitgang komt in kleine stapjes die gevierd en uitgedragen mogen worden. Voor Cargill was de bekroning als Factory of the Future de kers op de taart.

Digitalisering niet misbruiken

Voor Cargill was een van de belangrijkste geleerde lessen dat digitalisering niet misbruikt mag worden. Gebruik enkel die technologie in je processen waar mensen nood aan hebben. Zorg dat ze weten wat ze doen, waarom ze het doen en wat het effect is van wat ze doen. De focus moet altijd op de mens liggen en niet op de technologie. Denk ook in termen van een marathon en niet aan een sprint. Focus je niet op de mopperaars, die zullen er altijd zijn, maar op zij die meewillen. Zorg dat die groep aangroeit.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details