- Nachrichten
- Lösungen
- Technologie
- Lebensmittelsicherheit
- Nachhaltigkeit
- Ausbildung
- Gesetzgebung
- Veranstaltungen
Deze overname past in de strategie van Milcobel om sterker klantgericht te werken en meer toegevoegde waarde te creëren om aldus een betere melkprijs te kunnen realiseren voor haar leden melkveehouders. Met deze overname verstevigt Milcobel haar positie als één van de toonaangevende bedrijven wereldwijd wat betreft de productie, verwerking en vermarkting van mozzarella.
Familiebedrijf Kaasbrik, met een 30-tal werknemers, een volume van 10.500 ton kaas en een omzet van 40 miljoen euro, positioneerde zich de afgelopen 30 jaar als specialist met een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella. Daarnaast zijn ze ook gespecialiseerd in het raspen, verpakken en vermarkten van andere harde en halfharde kazen (o.a. cheddar, emmental, enz.) voor de professionele markt (B-to-B). Dankzij hun doorgedreven expertise in mozzarella en in maatgerichte & flexibele oplossingen zowel op het vlak van snits, verpakking, formaten, als prijs, kunnen ze diverse oplossingen aanbieden volgens specificaties van de klanten. Milcobel breidt zo ook haar eigen merkenportefeuille verder uit met de kaasraspmerken Kaasbrik en Pizzaiolo. Kaasbrik heeft klanten in meer dan 20 landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika.
Nils van Dam, CEO: “Met de overname van Kaasbrik kunnen we onze positie als significante speler op de globale mozzarellamarkt verder versterken. Er is een zeer grote complementariteit tussen Milcobel en Kaasbrik. Mozzarella is een moeilijk en kwalitatief product dat de nodige expertise vereist, en met Kaasbrik hebben we daarin de ideale partner gevonden. ”
Johan De Turck, voorzitter van de Raad van Bestuur van Kaasbrik, bevestigt: ”Ik ben verheugd dat Kaasbrik in handen komt van een sterk Belgisch bedrijf met dezelfde waarden. Bovendien is de verankering in Limburg verzekerd. Ik ben ontzettend trots op wat we met ons team de afgelopen jaren gerealiseerd hebben. Mijn dochter Karlien blijft CEO en zal het internationaal groeitraject verder leiden.”
Karlien De Turck gaat verder: “Wij verzekeren op deze manier de aanvoer van zeer kwalitatieve mozzarella, door één van de meest toonaangevende spelers in het mozzarella landschap. De familie is ervan overtuigd dat de 2 bedrijven samen veel sterker staan en mooie zaken gaan verwezenlijken.”
Francis Relaes, Managing Director van de Dairy Premium Ingredients business van Milcobel, is erg tevreden met deze belangrijke ontwikkeling: “Deze acquisitie sluit perfect aan bij de strategische plannen die we vorig jaar in onze business unit vastlegden. Via Kaasbrik kunnen we onze service graad en klantgerichtheid verder optimaliseren. Op exportmarkten bieden zich interessante synergiën aan. Onder andere ook in Azië, waar mozzarella consumptie in de lift zit en waar Milcobel de voorbije jaren reeds een sterke marktpositie heeft opgebouwd.”
Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden. Deze operationele activiteit wordt geïntegreerd in de Dairy Premium Ingredients business.