Plattform für die Lebensmittel- und Getränkeindustrie
WERMA-signaallampen flitsen tot in Kenia
Op de foto van links naar rechts: Michiel Dieleman (hoofd van Electrical Division bij Meyland), Niki Claeys (Sales Manager bij WERMA BeNeLux) en Bjorn Werbrouck (Sales Manager bij Meyland).

WERMA-signaallampen flitsen tot in Kenia

Meyland brengt dingen in beweging

Het motto van Meyland, een familiebedrijf gevestigd in het Belgische dorp Adegem, is ‘make the goods move’. Ze zijn gespecialiseerd in hoogwaardige installaties om stuk- en bulkgoederen te behandelen en te transporteren in alle sectoren van de industrie.  Meyland ontwerpt, bouwt en onderhoudt systemen voor het transport van individuele goederen en bulkartikelen. Het productassortiment omvat naast transportbanden, liften, wormschroeven en kettingtransportbanden ook silo’s, bunkers, mobiele weegschalen en verpakkings- en palletiseermachines.

Het internationaal actieve bedrijf vervoert niet alleen goederen van A naar B, maar biedt ook praktische oplossingen om het hele productieproces te optimaliseren, waardoor het beetje bij beetje efficiënter en betrouwbaarder wordt. Sinds enkele jaren neemt Meyland ook sleutelklare projecten op zich. Het gaat niet alleen om de levering en installatie van de transportmiddelen zelf, maar ook om de elektrische sturing en alle apparatuur rondom het transport. Op deze manier biedt het bedrijf totaaloplossingen voor alle aspecten van het transport.

Meyland zet elke trechter eerst in België op, test hem en transporteert hem dan pas naar het desbetreffende land van bestemming.

Van punt A naar Buitenland

Meyland heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in machines en apparatuur voor havenfaciliteiten en is vooral in de haven van Antwerpen een belangrijke speler. De producten van het Belgische bedrijf worden ook steeds vaker gebruikt in internationale havens over de hele wereld.

Ze doen er alles aanom ook in het buitenland aan de hoge kwaliteitsnormen te voldoen en de hoogst mogelijke veiligheid te garanderen. Alle weegschalen, weegtrechters en andere transportmiddelen worden eerst in België geassembleerd en grondig getest. Als deze testfase succesvol is, kunnen de producten weer gedemonteerd en naar het juiste land van bestemming verzonden worden.

Vooral mobiele weegschalen en weegtrechters worden wereldwijd gebruikt. Met behulp van een kraan of transportband kunnen producten via het weegsysteem aangevoerd en vervolgens verzonden worden. De mobiele weegschalen wegen continu de binnenkomende goederen, met een maximale doorvoercapaciteit van 2000 m³ per uur. Na het wegen worden de producten door transportbanden naar de juiste opslagruimte getransporteerd.

De aangebrachte led-lamp informeren de kraanmachinist wanneer de trechterweegschaal klaar is om de volgende partij grondstoffen te ontvangen. Als het rode signaal oplicht, is de weegtrechter nog bezig met de verwerking van de grondstoffen en moet de kraanmachinist wachten. Dankzij de EVS-lichtfunctie kan de operator het signaal duidelijk zien, zelfs in het felle zonlicht van Kenia.

Mobiele weegtrechters in Kenia

Voor een klant in Kenia heeft Meyland drie mobiele weegtrechters gebouwd. Dit is al de tweede keer dat het bedrijf een project voor de Afrikaanse haven realiseert. De enorme weegtrechters worden gebruikt voor de overslag van cement en maïs in de haven van Mombasa. Deze Keniaanse haven is tenslotte  een van de grootste terminals ter wereld voor de handel in maïs.

Michiel Dieleman, projectleider bij Meyland, verduidelijkt: “We hebben drie mobiele weegtrechters gebouwd voor de haven van Kenia. Ze  worden gebruikt voor het wegen van bulkartikelen. Zo weet men bij het laden en lossen van schepen precies hoeveel ton grondstoffen er verplaatst wordt.

Ook voor dit project werden de weegtrechters en batchweegschalen in eerste instantie volledig door Meyland-medewerkers in België ontworpen en gebouwd.  Na een grondige en uitgebreide inspectie werden ze weer gedemonteerd en vervolgens naar hun eindbestemming in Kenia verscheept. Nadat de weegbunkers veilig op hun bestemming aangekomen waren, werden ze door het lokale personeel onder toezicht van Meyland-medewerkers weer in elkaar gezet. Alle betrokkenen waren blij dat het hele project zo vlekkeloos verliep en dat de trechters en weegschalen in zeer korte tijd én met succes in gebruik werden genomen.

Het chassis van de enorme trechter heeft wielen die in alle richtingen kunnen bewegen. Vanaf het moment dat het toestel in beweging komt, treden de WERMA-lampen en de luide sirene in werking. Zo kan iedereen de nodige veiligheidsafstand bewaren.

Een reusachtige omvang

Het bijzondere aan deze weegtrechters is hun enorme omvang: ze zijn elk 13 meter hoog en wegen meer dan 90 ton.Er waren in totaal 14 opleggers en 11 containers nodig voor het transport. Bovendien zorgen generatoren ervoor dat de weegtrechters en batchweegschalen volledig autonoom kunnen werken. Met het geijkte weegsysteem kan tot 800 ton per uur gewogen worden, tot 20 ton per batch.

Michiel Dieleman vertelt: “Deze machines zijn echt enorm! Gezien hun kolossale omvang was het noodzakelijk om passende waarschuwingssignalen te geven aan alle personen die zich in de buurt van deze machines bevinden.”

Safety first – Veiligheid voor personen in de directe omgeving

Voor Meyland speelt het thema ‘veiligheid’ een grote rol. Het bedrijf is ervan overtuigd dat veel ongevallen – die letsels, lichamelijke schade, materiële schade en schade aan het milieu veroorzaken – voorkomen kunnen worden door het nemen van passende preventieve en beschermende maatregelen.

Daarom is Meyland op zoek gegaan naar een geschikte partner voor de juiste signalering van alle mobiele weegschalen en weegtrechters.WERMA bleek de perfecte partner te zijn. Meyland vond snel wat ze zochten in het uitgebreide en veelzijdige productassortiment van de Duitse fabrikant van signaalapparatuur. Ze  selecteerden geschikte signaallampen en sirenes om alle personen in de directe omgeving van de machines visueel en akoestisch te waarschuwen voor het dreigende gevaar.

Aan elke schakelkast is een opvallende KomibSIGN-signaaltoren bevestigd. Die geeft aan wanneer de machine klaar is om te bewegen. Het rode lampje geeft aan wanneer een parameter niet in orde is en actie vereist is

Helder en krachtig signaleren

Het chassis van de enorme trechters heeft wielen die in alle richtingen kunnen bewegen. Vanaf het moment dat de eenheid zich begint te verplaatsen, gaan de oranje WERMA flitslichten branden en gaat de krachtige meertonige sirene af. Zo kan iedereen de noodzakelijke veiligheidsafstand bewaren zodra deze reus in beweging komt. Michiel Dieleman legt uit: “Dit is een extreem gevaarlijke zone. Niemand mag in de buurt van de trechter komen als deze beweegt. Daarom vertrouwen we op de heel opvallende signaallampen en sirenes van WERMA.”

Daarnaast is er ook signalering nodig voor wie de machine bedient. De kraanmachinist moet weten wanneer de trechterweegschaal klaar is om de volgende partij grondstoffen te ontvangen. Hiervoor worden de led-EVS-lampen uit de serie 280 van WERMA gebruikt. EVS staat voor ‘Enhanced Visibility System’ of ‘Elektronische Verbetering van de Zichtbaarheid’. Met hun  onregelmatig flitsend licht garanderen deze lampen een optimale alertheid. De willekeurige sequenties van de lichtsignalen zorgen ervoor dat het licht erg ‘onrustig’ lijkt. Er wordt een permanent zeer hoog waarnemingsniveau bereikt, zelfs wanneer het licht enkel vanuit de ooghoek wordt gezien.

Michiel Dieleman vertelt: “We kozen voor de grote EVS-lampen in rood en groen. Als de groene lamp gaat branden, is de machine klaar voor de volgende batch. Als daarentegen de rode lamp brandt, is de weegtrechter nog bezig met de verwerking van de grondstoffen en moet de kraanmachinist wachten.”

De keuze van de juiste signalen

Niki Claeys heeft geholpen bij de selectie van de geschikte producten. Hij is technisch sales manager bij de WERMA-vestiging in België. Hij zorgde ervoor dat extreem heldere producten gebruikt werden: “De grote led-signaallampen zijn ideaal voor de Meyland-projecten. Ze zijn duidelijk te zien vanaf een grote afstand en zelfs duidelijk zichtbaar in het felle zonlicht in Kenia.”

Niki Claeys gaat verder: “Voor akoestische signalering gebruikt Meyland de meertonige sirene 144. Deze is dankzij de krachtige 114 decibel zeer goed te horen, zelfs wanneer het omgevingsgeluid in de haven zeer hoog is.” De weegtrechters, die reeds in 2017 in Kenia gebouwd werden, zijn eveneens uitgerust met de WERMA-signaallampen.

“Lampen van WERMA? Steeds weer met plezier!”

Op de schakelkast van het aandrijfgedeelte van de trechterweegschaal is ook een WERMA-signaaltoren uit de KombiSIGN 71-serie geïnstalleerd. Het groene lampje geeft aan wanneer de machine klaar is voor transport.  Het rode lampje geeft aan wanneer een parameter niet in orde is en actie vereist is.

Het project in Kenia verliep vlekkeloos en alle betrokkenen waren blij dat de enorm grote weegtrechters zonder problemen in gebruik werden genomen. Tot slot vertelt Michiel Dieleman: “We hebben een aantal nieuwe projecten op stapel staan waarvoor we zeker weer een beroep zullen doen op WERMA. We hebben al eerder een ander type signalering uitgeprobeerd, maar de beste kwaliteit was altijd WERMA. Onlangs presenteerden zij hun nieuwe EvoSIGNAL led-lampen. De lichtintensiteit is nog verder verbeterd ten opzichte van de oudere serie. We zullen er zeker mee werken!”

"*" kennzeichnet Pflichtfelder

Senden Sie uns eine Nachricht

Dieses Feld dient der Validierung und sollte unverändert bleiben.

Wir setzen Cookies ein. Auf diese Weise analysieren wir die Nutzung der Website und verbreiten das Nutzungskonzept.

Einzelheiten

Können wir Ihnen dabei helfen?