Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
CSRD: rapportage, duurzaamheid en MVO
Duurzaamheid is geen hype meer maar een belangrijk thema om toekomstbestendig te ondernemen.

CSRD: rapportage, duurzaamheid en MVO

De CSRD verplicht grote bedrijven om vanaf 2026 te rapporteren over duurzaamheid. Daarbij is een externe audit verplicht. Om bedrijven te ondersteunen bij het opstellen van deze rapportage als eerste stap richting een proces van continu verduurzamen, biedt Factor Delta haar diensten aan. Duurzaamheidsadviseur Annie Calisal-Alting: “De voorbereiding op de rapportage is vergelijkbaar met het opzetten van een RI&E of HACCP-systeem, wat betekent dat de eerste stappen tijd en inspanning vragen om alle gegevens te verzamelen en ordenen. Met andere woorden: wie er in 2026 klaar voor moet zijn, doet er verstandig aan nu een begin te maken.”

Duurzaamheid is al lang geen optie meer, maar een belangrijk thema om toekomstbestendig te ondernemen. Langzaam worden mensen zich ervan bewust dat we niet door kunnen blijven gaan met het grenzeloos onttrekken van grondstoffen aan de aarde, de wegwerpmaatschappij en de enorme hoeveelheden energie die worden verbruikt. Om bedrijven de goede richting op te duwen, stelt de overheid vanaf 2026 verplicht dat grote ondernemingen die €50 miljoen netto omzet, €25 miljoen balanstotaal of 250 medewerkers hebben, rapporteren over duurzaamheid.

IMG 0594 3300
CSRD dwingt bedrijven om zich structureel bezig te houden met een duurzame bedrijfsvoering, voor een betere wereld.

Fasen

Om in 2026 aan deze richtlijn te voldoen, doorlopen bedrijven verschillende stappen. Dit begint bij een zogenaamde materialiteitsanalyse waarmee zij bepalen welke duurzaamheidsonderwerpen voor hen het belangrijkst zijn. Ze kijken daarbij zowel naar de impact van het bedrijf op mens en milieu als naar de financiële impact op de organisatie. Dit is een belangrijke stap die de meeste bedrijven al hebben gezet. Maar dan volgt de implementatie: wat moet er nu precies gerapporteerd worden? Welke data zijn er al en wat moet er nog meer gebeuren? Hoe verloopt de uitvoering en behouden bedrijven overzicht? Calisal-Alting: “We gaan er vanuit dat veel bedrijven die aan deze richtlijn moeten voldoen al een eind op weg zijn. Mogelijk verzanden zij echter in de stappen waarin data moet worden verzameld en duurzaamheid als geheel moet worden geïmplementeerd.”

Afbeelding1
De stappen om tot een eerste rapportage voor CSRD te komen. Multidisciplinair samenwerken is noodzakelijk.

Start met wat je al hebt

Hiervoor is geen standaard beschikbaar. Elk bedrijf is immers anders en vraagt om een aanpak die nauwkeurig past bij de specifieke omstandigheden en bijbehorende aspecten. “Het is ten eerste belangrijk dat het proces wordt doorlopen door een multidisciplinair team”, geeft Calisal-Alting aan. “Duurzaamheid doorkruist immers alle aspecten van een bedrijf. Van onderhoud en inkoop tot aan financiën en HR.” 

Een tweede belangrijk aspect is de tip om te starten met alles wat al beschikbaar is en daarop aan te sluiten. Of het nu gaat om een RI&E, HACCP of anders: alles is bruikbaar om een basis te leggen. “Je hoeft immers bij de eerste rapportage niet voor een 10 te gaan. Je kunt starten met de basis en dit als eerste rapporteren, waarna je uitbreidt met continue verbetering”, weet Calisal-Alting. “Het is wel belangrijk dat bedrijven langzaam beginnen met data verzamelen. Maar ook met het opstellen van doelstellingen zodat in iedere volgende rapportage – die elk jaar moet worden gemaakt – kan worden aangetoond welke stappen zijn genomen om de doelen te bereiken en hoe het staat met de vorderingen. Hoe beter je een systeem opzet en implementeert om systematisch data te verzamelen en evalueren, hoe eenvoudiger je ieder volgend rapport kunt genereren.”

Werk1300
Annie Calisal-Alting is duurzaamheidsadviseur en mede-oprichtster van Factor Delta.

Nut of noodzaak?

Uiteraard is de verplichting geboren uit noodzaak, om bedrijven te dwingen om zich structureel bezig te houden met een duurzame bedrijfsvoering. Maar wie het slim aanpakt, ziet ook het nut hiervan. “Naast het feit dat je een bijdrage levert aan een gezonde wereld voor nu én later, kun je als bedrijf ook direct profiteren door transparant hierover te communiceren. Het versterkt het imago voor klanten en medewerkers en het bereidt je voor op de steeds hogere eisen vanuit de keten. Je kunt dan maar beter je zaken op orde te hebben zodat je mee kunt blijven doen. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen, maar begin in elk geval!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten