Alle flesjes Coca Cola, Fanta, Sprite of andere merken uit het portfolio[2], bestaan voortaan uit 100% gerecycleerd plastic. De investering in gerecycleerd materiaal bespaart jaarlijks 14.000 ton nieuw plastic (ten opzichte van flesjes uit nieuw plastic). Bovendien heeft 100% gerecycleerd plastic een CO2-voetafdruk die tot 70% lager is dan nieuw plastic gemaakt van fossiele grondstoffen.
Verpakkingen zijn vandaag verantwoordelijk voor 43% van de totale CO2-uitstoot van Coca‑Cola European Partners’ activiteiten. Het verduurzamen van de verpakkingen, met ook een positieve impact op CO2-uitstoot, is dan ook een hoofddoel in de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. Coca‑Cola lanceerde vier jaar geleden de ambitie om waar mogelijk minder verpakking te gebruiken, tegen 2025 100% van de verkochte flesjes weer in te zamelen en ervoor te zorgen dat minstens 50% van het materiaal dat we gebruiken in onze plastic flessen tegen 2023 bestaat uit gerecycleerd plastic, met als doel om te versnellen naar 100% gerecycleerd plastic (rPET) in heel West-Europa tegen 2030.
Dat Coca‑Cola in België en Luxemburg als één van de eersten in Europa deze laatste ambitie nu al waarmaakt is dus zeker een mijlpaal om trots op te zijn. “We hebben hiervan dan ook één van de focuspunten van ons beleid gemaakt. En we investeren stevig: het kost ons dit jaar minstens 10 miljoen euro[3] om volledig over te schakelen naar 100% rPET. Gerecycleerd materiaal heeft een hogere prijs in vergelijking met nieuw plastic”, verklaart An Vermeulen, Country Director België-Luxemburg bij Coca‑Cola European Partners (CCEP). “Eind vorig jaar konden we al evolueren naar minstens 50% rPET in al onze flesjes. Een goed half jaar later zitten we aan 100% en gebruiken we dus in België en Luxemburg géén nieuw plastic uit fossiele grondstoffen meer voor onze plastic flessen. Zo besparen we jaarlijks 14.000 ton nieuw plastic én verlagen we onze CO2-voetafdruk drastisch.”
Maar deze grote mijlpaal is zeker niet het eindpunt. De ambitie van Coca-Cola reikt nog veel verder. “Zo willen we door te innoveren waar mogelijk minder verpakkingen gebruiken én voor élk verkocht flesje er een terug inzamelen om er een nieuw flesje van te maken”, aldus An Vermeulen. “De eerste belangrijke volgende stap hierin is om tegen 2025 onze verpakkingen circulair te maken. Hiervoor moet de inzameling van flesjes nog verbeteren. Op dit moment wordt in België 92% van onze flesjes ingezameld via het systeem van de blauwe zak van Fost Plus. Dit is zeker niet slecht, maar het kan nog beter. Vooral onderweg blijkt het niet altijd eenvoudig om verpakkingen in te zamelen, waardoor er ook flesjes als zwerfafval in de natuur belanden.”
“Er zijn dus nog wel wat uitdagingen, die we samen met onze partners en de hele industrie willen aangaan om de voetafdruk van onze verpakkingen zo klein mogelijk te maken, mensen op een zo duurzaam mogelijke manier van onze drankjes te laten genieten en tegen 2040 volledig klimaatneutraal te zijn als bedrijf. Maar we zijn ervan overtuigd dat we onze straffe ambities zullen waarmaken. Een mooi bewijs daarvan hebben we vandaag geleverd”, besluit An Vermeulen.
[1] Met uitzondering van dop en label
[2] Alle petflesjes uit het merkengamma toebehorend aan The Coca‑Cola Company groep muv Aquarius 1,5l, Tropico 1,5l en Minute Maid 33cl (geproduceerd in Spanje en Frankrijk).
[3] In vergelijking met het gebruik van nieuw plastic