Het beheren van supply chains is complexer geworden. Producenten in alle sectoren moeten de volatiliteit van het zakelijk klimaat van vandaag de dag in overeenstemming brengen met de gestegen verwachtingen van de consument. Supply chains staan zodoende meer dan ooit onder druk. Een perfecte storm voor de voedingsindustrie die het aankoopgedrag van de consument drastisch zag veranderen door de wereldwijde pandemie. En ook te maken kreeg met steeds meer namaakproducten. Om supply chains meer (toekomst)bestendig maken, zullen voedingsbedrijven nog meer moeten inzetten op traceerbaarheid. Markem-Imaje is expert in deze materie en staat voedingsbedrijven bij met end-to-end traceringsoplossingen.
Traceerbaarheid is al jaren een belangrijk onderwerp in supply chains. Vooral in industrietakken waar strenge reguleringen gelden en transparantie vitaal is, speelt technologie ten behoeve van traceerbaarheid inmiddels een grote rol. Veel bedrijven gebruiken nu track-and-trace functionaliteiten om risico’s in supply chains beter te beheersen en de connectie met klanten te verbeteren. In initiatieven zoals ‘farm to fork’ vormt traceerbaarheid het fundament. Het kan een kritieke rol vervullen tegen de achtergrond van de verstoringen waar de markt vandaag aan blootgesteld wordt.
Het tekort aan bepaalde grondstoffen en personeel is een belangrijke oorzaak voor de volatiliteit in de markt. Vorig jaar zouden er in Europa meer dan 500.000 vacatures zijn blijven openstaan in food & beverage;
Traceerbaarheid is het antwoord op deze uitdagingen en zorgt voor transparantie om inefficiënties te identificeren, klanten beter te bedienen en de logistiek door de hele keten te optimaliseren. De meeste organisaties hoeven niet vanaf nul vertrekken. Ze passen traceerbaarheid al vaak toe via partners in de supply chain. De informatie blijft echter vaak hangen in silo-systemen die niet met elkaar praten. Het gevolg? De informatie is vaak ontoegankelijk, inconsistent en moeilijk te gebruiken. Moderne traceerbaarheidsoplossingen helpen producenten om data te identificeren, wat end-to-end traceerbaarheid oplevert. Traceerbaarheid in food & beverage draagt bij aan een betere voedselveiligheid, betrouwbare productinformatie en garandeert de authenticiteit van producten. Maar de data leidt ook tot verrijkende inzichten om het engagement van klanten en de prestaties van het merk te verbeteren.
Wanneer een recall zich opdringt is traceerbaarheid essentieel. Voedingsbedrijven beschikken weliswaar over systemen en processen die producten snel kunnen lokaliseren en terugroepen, maar het retour halen van producten blijft een flinke kluif. Alles begint met de traceercapaciteiten in de eigen organisatie. Daarbij moet men ook goed begrijpen hoe de supply chains in elkaar zitten. Dit is de basis voor verdere optimalisatie. Het toont meteen ook het pad naar de juiste technologiepartner die de juiste initiatieven kan nemen met de meeste toegevoegde waarde. Naarmate supply chains complexer worden, zal men een gecoördineerd beeld moeten krijgen van alle inputs, outputs, deelnemers en processen. De traditionele aanpak in silo’s zal een steeds zwaarder blok aan het been zijn. Het bouwen van een robuust traceerbaarheidsprogramma levert toegevoegde waarden om van de inzichten in de supply chain een concurrentieel voordeel te maken.