Cécémel mag de spits afbijten en krijgt vanaf nu ook een afritsbare sleeve. Daarmee sensibiliseert FrieslandCampina meteen ook consumenten om makkelijk zelf de verpakking van de fles te scheiden en zo correct te recycleren.
In januari kondigde FrieslandCampina aan dat het fors investeerde in een nieuwe, hoogtechnologische en duurzame rPET-lijn (voor PET-zuivelflessen die bestaan uit 100% gerecycleerd materiaal) voor haar vestiging in Aalter. De nieuwe lijn is zuiniger, energie-efficiënter en zet dit jaar alleen al ruim 125 miljoen bestaande PET-flessen van 20% gerecycleerd plastic om tot 100% gerecycleerd materiaal. Jaarlijks kan 1,9 miljoen kilogram extra ‘nieuw’ plastic vermeden worden dankzij het gebruik van gerecycleerd materiaal, of omgerekend het gewicht van bijna 8 van de 9 stalen bollen van het Atomium.
De nieuwe rPET-lijn is nu operationeel en de eerste Belgische 100% rPET-zuivelfles – eentje van Cécémel – is van de band gerold en weldra in Belgische winkels te vinden. Hiermee doet FrieslandCampina een stuk beter dan de opgelegde Europese norm om tegen 2030 enkel drankflessen van minstens 30% gerecycleerd materiaal te gebruiken. Aan de vorm van de eerste 100% rPET-fles van Cécémel*, die tot voor kort uit 20% gerecycleerd materiaal bestond, verandert er niets. Wel krijgen de rPET-flessen van Cécémel en ook Fristi een nieuw afritsbaar jasje.
In tegenstelling tot water en frisdrank kan zuivel niet blootgesteld worden aan zonlicht. Om verse, kwalitatieve en smaakvolle producten te garanderen, krijgen de PET-flessen daarom een jasje of sleeve. Aangezien een PET-fles enkel optimaal gerecycleerd kan worden als de consument dit jasje verwijdert, heeft de Research & Development-afdeling van FrieslandCampina een ‘ritssluiting’ ontwikkeld. Dankzij deze rits kan de consument dit jasje makkelijk verwijderen. Hiervoor werkte FrieslandCampina nauw samen met Fost Plus, de non-profit organisatie voor de inzameling en recyclage van huishoudelijk afval in België.
Zonder de jasjes kunnen de ‘naakte’ flessen namelijk beter herkend worden door automatische sorteermachines en worden ze makkelijker en beter gerecycleerd. In de strijd tegen zwerfvuil spoort de tekst op de rits consumenten ook aan om na gebruik de dop opnieuw op de fles te plaatsen. *De flessen van de nieuwe rPET-lijn zijn 100% gerecycleerd, het jasje en de dop niet.
Jeroen Van de Broek, Managing Director bij FrieslandCampina in België: “Dit zijn twee nieuwe mijlpalen in het verduurzamen van onze keten. Met de 100% rPET-flessen die we nu als eerste Belgische zuivelfabrikant op de markt brengen, zetten we opnieuw een stap in de goede richting. Zo vermijden we maximaal het gebruik van ‘nieuwe’ materialen en gebruiken we 100% gerecycleerd materiaal. Daarnaast willen we consumenten sensibiliseren met de nieuwe afritsbare verpakkingen en werken we nauw samen met Fost Plus om ook de recyclage te bevorderen. Na de introductie van papieren rietjes en biobased kraft, onderstrepen deze nieuwe initiatieven eens te meer onze ambitie om verpakkingen volledig circulair te maken tegen 2050.”
Fost Plus juicht deze innovaties van FrieslandCampina toe. Patrick Laevers, Managing Director van Fost Plus: “PET is licht en goed recycleerbaar. Na recyclage kan dit materiaal hergebruikt en verwerkt worden tot nieuwe rPET-flessen of andere verpakkingen en producten. FrieslandCampina is hierin uniek, door als eerste Belgische zuivelspeler te kiezen voor 100% rPET. Consumenten kunnen met een klein gebaar – het jasje van de fles afritsen – ook een groot verschil maken voor ons in het recyclageproces. Dat FrieslandCampina hierover communiceert en sensibiliseert kunnen we alleen maar toejuichen.”
*De flessen van de nieuwe rPET-lijn zijn 100% gerecycleerd, het jasje en de dop niet.