Apps die het dagelijks werk eenvoudiger maken. Een chatbot die de klant meteen verder helpt. Een uitstekend programma voor verkoopprognoses. Snelle vertalingen en spellingcontroles voor alle gangbare talen. Automatische overdracht van artikelen inclusief prijzen naar de webshop. Het softwarebedrijf Winweb presenteert op de IFFA zijn kennis als ontwikkelaar: in hal 12.1, stand D01.
Winweb Informationstechnologie GmbH ontwikkelt al meer dan 25 jaar branchespecifieke ERP-software voor de vleesindustrie en presenteert op de IFFA verschillende Winweb-apps. Dit zijn praktische kleine toepassingen die op alle moderne browsers en elk mobiel apparaat draaien. De apps zijn te openen een link of het adres van een website. “De gebruikers en hun rechten worden via het Winweb-gebruikersbeheer ingesteld. Registratie bij Apple of Google is daarbij niet nodig”, zegt Willi von Berg, de directeur van Winweb.
De nieuwe app voor gebruikersbeheer kan ook worden gebruikt om onderweg rechtstreeks vanuit winweb-food toegang te krijgen tot de contactgegevens van klanten, leveranciers en zakenpartners. Zo kunnen vanuit de app snel telefoontjes worden gepleegd en e-mails worden verstuurd. Bonnen en openstaande transacties, maar ook klant- en leveranciersgerelateerde activiteiten kunnen op elk moment worden geopend. Daarnaast kunnen onderweg ook nieuwe activiteiten worden aangemaakt. En als er een afspraak staat ingepland, krijgt de betreffende medewerker hier via het interne berichtsysteem een melding van. De werkstroom met goedkeuringsprocessen wordt binnenkort ook toegevoegd.
In de emballage-app selecteert de chauffeur, die onder andere E2-kratten levert, de bonnen op zijn mobiele telefoon, zet de status van de kratten bij de klant op ‘geleverd’ en laat de klant hier in de app voor tekenen. Er worden foto’s gemaakt met een korte toelichting erbij. Ook ingenomen emballage wordt geregistreerd. Tijdens het opslaan worden de gegevens automatisch en in real time naar winweb-food doorgestuurd. De handtekening wordt daarbij toegevoegd. “De pakbonnen worden via e-mail verstuurd. Zo is er geen papier meer nodig”, laat von Berg weten.
In de Winweb-QS-app voor interne kwaliteitscontrole worden de gegevens geregistreerd in de ruimtes die moeten worden gecontroleerd. De resultaten worden vastgelegd en opgeslagen, ook in ruimtes zonder internet, bijvoorbeeld in het koelhuis. Als er verbinding met internet is, worden de gegevens meteen gesynchroniseerd. Willi von Berg: “Gegevens achteraf vastleggen is niet nodig. Testprocedures afdrukken en archiveren en resultaten en verslagen op papier zijn daarmee voorgoed verleden tijd.”
Aan het ERP-systeem winweb-food is onlangs een chatbot toegevoegd die alle vragen over Winweb en de software beantwoordt. “En dat binnen een paar seconden”, aldus von Berg. Ook het vertalen van teksten wordt op de IFFA gepresenteerd: hiermee kunnen bijvoorbeeld etiketteksten voor klanten in Italië vóór het drukken automatisch naar het Italiaans worden vertaald. Daarvoor is in winweb-food een contextmenu te vinden waarmee de tekst met behulp van AI in de gewenste taal wordt vertaald. Daarbij kan voor alle teksten ook een spellingcontrole worden uitgevoerd.
Samen met de Universiteit Maastricht en Winweb-klanten is een methode onderzocht om de verkoopcijfers van levensmiddelen te voorspellen. Met deze methode kunnen verkoopcijfers worden verklaard en wordt het voorspellen van cijfers betrouwbaarder en begrijpelijker. De praktische toepassing van AI op deze manier is uniek, klinkt het vanuit de Universiteit Maastricht. “De resultaten zijn verbluffend en zijn veel beter dan alle eerdere pogingen om verkoopcijfers te voorspellen”, zegt van Berg. “Door AI en vakkennis te combineren, kunnen we voorspellingen doen die preciezer zijn en relevanter zijn voor de bedrijfsprocessen.”
Winweb biedt interfaces voor alle gangbare webshops aan. Daarbij wordt voor webshops van zakelijke klanten de prijsbepaling in winweb-food gebruikt om automatisch de juiste waarden naar de webshop door te sturen. Bij B2C-webshops hoeft er maar één keer een klantnummer te worden aangemaakt. Dan worden de artikelgegevens inclusief prijzen die in de webshop worden gebruikt, automatisch ingevoerd. “Door het geautomatiseerde proces hoeven gegevens niet meer handmatig te worden vastgelegd”, legt van Berg uit. Zodra er een order van een klant binnenkomt, wordt de bestelling verwerkt, wordt de orderbevestiging automatisch per e-mail verstuurd en worden de goederen zoals normaal verzonden.