Aandrijf- en besturingstechnologie wordt er niet altijd eenvoudiger op. Dat merken de medewerkers van Groschopp dagelijks aan de vraagstukken die klanten hen voorleggen. Met kennis en ervaring van producten, technologieën en markten ondersteunt het innovatieve bedrijf klanten uit vele sectoren in het maken van de juiste keuzes. Maar ook in de engineeringfase met het bouwen van testopstellingen.
Groschopp AG in Duitsland bestaat al meer dan vijfenzeventig jaar. In 2001 startte in Nederland een eigen vertegenwoordiging die in ruim twintig jaar is uitgegroeid tot een betrouwbare partner in aandrijftechniek. Elektro- en servomotoren inclusief besturingstechniek, reductoren maar ook automatiseringsoplossingen, motion-toepassingen en lineaire geleidingen behoren tot het standaardpakket. Daarbij is iedere vezel van het bedrijf gericht op het ondersteunen van haar klanten in de toepassing ervan.
Laurens Kleinjan is bijvoorbeeld een engineer pur sang die in een vorige functie machines voor de voedingsindustrie ontwikkelde en bouwde. Bij Groschopp is hij werkzaam als technisch adviseur en legt uit: “Die ondersteuning bestaat steeds meer uit het adviseren over de juiste keuze aan componenten. Wanneer klanten zelf weten met welke toerentallen ze willen werken en wat het krachtenspel is, dan vinden ze via onze nieuwe configurator relatief snel de beste opties. Maar omdat veel bedrijven te maken hebben met een tekort aan personeel en het verdwijnen van technische kennis, wordt het voor hen lastiger om de juiste keuze te maken. Dat geldt zéker voor bedrijven die in het kader van de energietransitie bezig zijn met elektrificatie en hun weg moeten zoeken in de veelomvattende wereld van elektrische aandrijf- en besturingstechnologie.”
Groschopp merkte deze kentering al eerder en zet sinds een aantal jaren vol in op ‘consultive’. Onder meer met een eigen technische ruimte voor simulatie- en testopstellingen, véél kennis en ervaring en een indrukwekkend partnernetwerk van toeleveranciers. Tevens beschikt het bedrijf over een eigen tekenafdeling die op alle niveaus met klanten samenwerkt. Michaël Kentie is salesmanager en weet: “We komen bij veel klanten over de vloer en hebben door de jaren heen de meest uiteenlopende vragen gekregen en oplossingen geboden. Daarin gaan we zo ver als nodig. Variërend van het geven van advies over de juiste motor met hygiënisch design voor de voedingsindustrie tot aan het opbouwen van een prototype in onze eigen werkplaats. We hebben een brede achterban van partners met een eigen team engineers waarmee we nauw samenwerken.”
De benadering van Groschopp wordt gewaardeerd. Eenmaal klant, betekent bij veel bedrijven een relatie voor het leven. Kleinjan: “Dat werkt van twee kanten goed. De klant weet zich verzekerd van een goed en eerlijk advies en wij hebben een actueel én historisch beeld van haar activiteiten en ontwikkelingsplannen. Onlangs hebben we nog het advies uitgebracht om in een bepaalde applicatie de draaistroommotoren te vervangen door servomotoren. Daar had de klant zelf nog niet aan gedacht, maar inmiddels staat ook een training gepland waarin we haar medewerkers opleiden in de servotechniek.”
Door deze goede relaties zijn klanten ook als eerste op de hoogte van relevante innovaties. Bijvoorbeeld een speciale coating (SILA®) waarmee aluminium motoren geschikt worden gemaakt voor toepassing in de voedingsindustrie. Kentie: “Deze sector zweert om bekende redenen bij roestvast staal, maar wordt vervolgens beperkt door het relatief hoge gewicht en de lastige warmtehuishouding. Aluminium zou wat dat betreft een betere keuze zijn, zeker wanneer de motor moet meebewegen in een installatie en massatraagheid en dynamiek een rol spelen. Voorheen was dat praktisch niet haalbaar omdat aluminium niet geschikt is voor de agressieve reinigingsmethoden. Met deze SILA®-coating is dat probleem opgelost en opent zich een wereld aan nieuwe mogelijkheden.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Groschopp BV.
Contact opnemen