B2B International voerde in 2024, in opdracht van Aptean, een trendonderzoek uit bij 100 producenten in België (31) en Nederland (69) uit alle segmenten van de voedings- en drankenindustrie. Zij werden gevraagd naar wat zij zien als hun voornaamste uitdagingen, behoeften en wensen. Twee opvallende trends die aan het licht kwamen? De afnemende consumentenvraag zorgt voor de grootste externe druk en het verbeteren van de productiviteit is topprioriteit.
Uit het onderzoek blijkt dat 35% van de ondervraagden zich het meeste zorgen maakt of ze wel aan de veranderende eisen van consumenten kunnen blijven voldoen. Het houdt hen nog meer bezig dan cyberdreigingen, duurzaamheid en de beschikbaarheid van arbeidskrachten. Hoewel bedrijven van elke omvang deze druk voelen, zijn het de middelgrote ondernemingen die er het meeste last van hebben. 56% van hen vreest een daling in de vraag, vergeleken met 31% van de grote bedrijven en 24% van de kleine bedrijven. De belangrijkste oorzaken van deze terugval zijn de impact van inflatie en stijgende grondstofprijzen. Daarnaast zien voedingsbedrijven de houding van de consument veranderen. Zo verliezen bijvoorbeeld alcoholische dranken aan populariteit, als gevolg van nieuwe regelgeving.
Voedingsbedrijven kunnen op drie manieren reageren op de huidige uitdagingen: door hun productassortiment te stroomlijnen op basis van de meest winstgevende producten, door hun productsamenstelling te herformuleren om beter in te spelen op consumententrends of door hun interne efficiëntie te verhogen. Voor elk van deze strategieën zijn flexibiliteit en data essentieel, maar de belangrijkste barrière is de aanwezigheid van verouderde technologie. Maar liefst 62% van de bedrijven plant daarom in 2025 een update van verouderde software en/of de integratie van nieuwe. Bij kleine bedrijven loopt dat percentage zelfs op tot 76%. Wie dan kiest voor branchespecifieke software, behaalt het meeste voordeel. Gemiddeld stijgt de omzet van voedingsbedrijven die hiervoor kiezen met 6,9% per jaar ten opzichte van 5,3% bij gebruikers van horizontale software en 4,9% bij gebruikers van maatwerk of in-huis systemen.
Digitale tools moeten een centrale rol gaan spelen bij het maximaliseren van de productiviteit. Dat is de topprioriteit voor 2025 – 2026 voor voedingsbedrijven. Het doel is om de kennis van ervaren teamleden te borgen vooraleer ze met pensioen gaan en daarnaast banen aantrekkelijker maken voor de nieuwe generaties die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Procesautomatisering is daarop het antwoord. Het kan immers tijdrovende en foutgevoelige taken overnemen en zo de snelheid en efficiëntie in een productieomgeving verhogen. 40% van de ondervraagde voedingsbedrijven is van plan om meer te automatiseren in 2025. Dit alles begint met een solide basis van branchespecifieke software om data van hoge kwaliteit te genereren. Pas dan kunnen voedingsbedrijven ook gaan kijken naar de integratie van meer geavanceerde technieken zoals Artificial Intelligence (AI).
Succes begint bij de keuze voor een partner met kennis van zaken. Aptean heeft verstand van de voedings- en drankenindustrie. “We zijn meer dan een leverancier die klaarstaat om een product direct van de plank te verkopen; we zijn gedreven om wederzijds succes te behalen en te helpen om uw ROI te maximaliseren. We zijn er trots op om een partner te zijn voor de lange termijn. Maak daarom kennis met onze unieke branchespecifieke technologie en ingebouwde AI-mogelijkheden en ontdek hoe Aptean uw bedrijf kan ondersteunen bij het realiseren van uw ambities.”
Benieuwd naar wat de andere inzichten uit het trendonderzoek van Aptean waren? U kunt het volledige rapport terugvinden op de website.
Op donderdag 24 april 2025 vindt het Food & Beverage Business Event plaats bij Green Village in Nieuwegein, met als thema: Hét Food & Beverage bedrijf van de toekomst.
In een markt die constant verandert en steeds hogere eisen stelt, is het essentieel om up-to-date te blijven. Meld u aan voor dit unieke evenement om inspiratie op te doen en strategische inzichten over actuele thema’s te verkrijgen die u helpen voorop te blijven in uw sector.
Wat kunt u verwachten?
We zien u graag in Nieuwegein voor het Food & Beverage Business Event!
Datum: 24 april 2025
Tijd: 9:30 – 16:30 uur
Locatie: Green Village, Nieuwegein
Neem dan rechtstreeks contact op met Aptean.