Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
Een coating die de strijd met de elementen wint
Jan Bakker bij de twee elektromotoren uit de test in het zoute water van de Rotterdamse haven: de met Kolmer Top Coating (KTC) behandelde motor is als nieuw, de onbehandelde motor zit vol schelpen en algen.

Een coating die de strijd met de elementen wint

De laklaag van elektromotoren in de voedingsmiddelenindustrie wordt vaak blootgesteld aan extreme omstandigheden. Schoonmaakmiddelen, water, kou, vocht, warmte en temperatuurverschillen kunnen ervoor zorgen dat de laklaag afbladdert of beschadigt, met corrosievorming tot gevolg. Kolmer Elektromotoren heeft met 4,5 jaar onderzoek bewezen dat de voedselveilige coating die het bedrijf gebruikt, bestand is tegen deze uitdagingen – hoe extreem de omstandigheden ook zijn. Jan Bakker, technical manager bij het bedrijf uit Harderwijk, legt uit.

Kolmer Elektromotoren is al veertig jaar leverancier van elektromotoren met Europese merken als Cantoni Motoren en Cemp in het assortiment. In totaal heeft het bedrijf 20.000 elektromotoren op voorraad. “We hebben een eigen engineeringafdeling, werkplaats én spuitcabine en leveren zowel standaard als maatwerk elektromotoren aan diverse sectoren. Denk aan scheepvaart, pompenindustrie maar ook de voedingsmiddelenindustrie”, begint Bakker. De vraag naar speciaalmotoren met een specifieke aanpassing voor de klant neemt toe, ook in de foodsector. “Veel bedrijven in deze sector zijn op zoek naar motoren met een lange levensduur, die voedselveilig zijn, naadloos aansluiten op de toepassing én economisch verantwoord zijn.”

3 kopie 1
De Kolmer Top Coating heeft een lange levensduur in vergelijking met andere coatings.

Geen corrosie meer

Een goede beschermlaag is één van de aspecten die heel belangrijk is. “Toen ik ongeveer negen jaar geleden begon bij Kolmer Elektromotoren vroeg een kennis, werkzaam in de visindustrie, mij om een elektromotor met een lak die langdurig bestand is tegen zout water en schoonmaakmiddelen. Hij moest namelijk elke zes maanden zijn elektromotor vervangen vanwege afbladderen. Zo ging ik op zoek naar een veilig product dat de elektromotor bestand maakt tegen externe omstandigheden en roesten en bladderen voorkomt. Na een lange zoektocht vond ik een producent die voor ons een topcoating ontwikkelde, speciaal afgestemd op de lak van onze motoren, maar ook gecertificeerd voor gebruik op voedingsapplicaties. Zodra een motor is voorzien van deze coating, mag voedsel in contact komen met de motor en terugvallen in het proces.”

2 kopie 2
Duurzame spuitcabine voor Kolmer Top Coating bij Kolmer Elektromotoren.

Waterdunne coating

“Het bijzondere aan deze waterdunne coating is dat het zich dwars door de laklaag heen verankert aan het metaal van de motor. Hierdoor gaat de motor niet bladderen of roesten, zelfs niet bij beschadiging. Het vocht kan namelijk niet onder de laklaag kruipen.” Kolmer heeft het exclusieve recht op het gebruik van deze coating, die de naam Kolmer Top Coating (KTC) draagt. “Het is door TNO getest, zodat we zeker weten dat het aanbrengen hiervan veilig is voor onze medewerkers.”

Strijd met de elementen

Om de kwaliteit verder te onderzoeken, voerde Kolmer Elektromotoren ook een bijzondere praktijktest uit. “We dompelden twee motoren onder in het zoute water van de Rotterdamse haven, blootgesteld aan eb en vloed. De ene motor was onbehandeld, de andere voorzien van de speciale coating. Het resultaat? Na 120 dagen was er geen spatje roest, noch algen te vinden op de motor met de KTC terwijl de andere variant vol algen, wier, roest en aanslag zat. Onze coating had de strijd met de elementen gewonnen.”

1 kopie 2
Bedrijfspand van Kolmer Elektromotoren.

Voedingsmiddelenindustrie

Het bedrijf uit de visindustrie dat beroep deed op Kolmer Elektromotoren gebruikt de gecoate elektromotor inmiddels al 7 jaar en is nog steeds erg tevreden. “De KTC is bijzonder geschikt voor de voedingsmiddelen­industrie, maar we blijven innoveren. Zo staan we op het punt om een nog betere variant te lanceren: de KTC Next. Deze is kwalitatief gelijkwaardig aan een RVS-motor en wordt geleverd met een C5-certificaat (corrosieklasse 5). Voor het aanbrengen halen we de standaard blauwe lak van de motoren af. Vervolgens brengen we een onderlaag aan, met daarbovenop de topcoating. Deze twee lagen versmelten tot één beschermende huid, wat zorgt voor een nog betere hechting en bescherming. Ik nodig bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie die deze verbeterde variant in de praktijk willen testen van harte uit om contact met mij op te nemen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten