Het behouden van de loyaliteit van klanten, het stroomlijnen van terugroepacties van producten, het aanpassen aan veranderend consumentengedrag, het verminderen van verspilling en het bestrijden van diefstal: producenten en detailhandelaren staan onder constante druk om nieuwe manieren te vinden om belangrijke uitdagingen aan te pakken. De drang naar het gebruik van 2D-productcodes als gevolg van nieuwe standaarden kan in dit proces een voordeel blijken te zijn.
De eerste hiervan is de GS1 Digital Link, het resultaat van de stap van de mondiale standaardenorganisatie GS1 om over te stappen van 1D-barcodes naar een nieuw 2D-barcodeformaat. 2027 zal de officiële zonsopgangperiode zijn voor Digital Link 2D-codes, wanneer de mondiale industrie er tegen het einde van het jaar voor moet zorgen dat 2D-codes worden geaccepteerd op verkooppunten (POS).
Door de wijziging zullen barcodes worden geüpgraded van de traditionele 1D-barcode met zijn Global Trade Item Numbers (GTIN’s) van 14 cijfers, naar een unieke 2D-barcode inclusief de GTIN, evenals een belangrijke hoeveelheid aanvullende ingebedde gegevens die detailhandelaren en consumenten kunnen gebruiken. gebruiken. Omdat het de eerste keer is dat digitaal verbonden producten en dynamische of ‘hot data’ als mondiale standaard zullen worden vastgesteld, zal deze verandering een cruciale verschuiving in productidentificatie markeren. Als belangrijke stap in de richting van het toegankelijk maken van aanzienlijk meer productinformatie voor de gehele toeleveringsketen, biedt dit ook belangrijke kansen voor producenten en detailhandel.
De GS1 Digital Link is niet de enige nieuwe standaard met het potentieel om extra voordelen te bieden aan detailhandelsbedrijven. Het digitale productpaspoort van de EU zal naar verwachting vanaf 2027 in werking treden en de manier veranderen waarop detailhandelaren, fabrikanten en andere bedrijven productinformatie delen in de toeleveringsketen, vooral op het gebied van duurzaamheid. Het Digitale Productpaspoort zal in feite een digitale tweeling zijn van een product dat aan het fysieke product is gekoppeld via gegevensidentificatoren en -dragers, bijvoorbeeld QR’s en RFID-tags, om belangrijke productgegevens uit alle stadia van de toeleveringsketen te verzamelen en te delen om zo de circulariteit van producten. Het DPP zal essentiële details bevatten, zoals een unieke productidentificatie, nalevingsdocumentatie en informatie over zorgwekkende stoffen. Het bevat ook gebruikershandleidingen, veiligheidsinstructies en richtlijnen voor het weggooien van producten.
De uitrol van DPP staat al voor de deur: de eerste producten, autobatterijen, moeten vanaf 2026 DPP’s hebben, gevolgd door alle textiel, kleding en schoenen in 2028. De EU plant momenteel bijna alle producten, met uitzondering van voedsel, diervoeder en geneesmiddelen, om tegen 2030 een DPP te voeren.
Hoewel deze veranderingen in het begin afschrikwekkend kunnen lijken, zal het nemen van de juiste stappen als reactie gunstig zijn voor zowel detailhandelsbedrijven als hun klanten. Een cruciaal voordeel, vooral van de GS1 Digital Link 2D-codes, is de mogelijkheid om een grotere hoeveelheid gepersonaliseerde en variabele informatie in één code in te sluiten. Hierdoor ontstaan verbonden producten die gemakkelijk door verschillende belanghebbenden kunnen worden gebruikt.
Wat betekent de opkomst van de 2D-code als standaard voor de FMCG-markt en hun producenten en retailers? Voor merken die voedingsmiddelen produceren, vooral die met een korte houdbaarheid, bieden 2D-codes betere antwoorden op problemen zoals het beheren van de prijzen als reactie op veranderingen in de vraag, het verminderen van verspilling, het versnellen van het terugroepproces van producten en het bestrijden van diefstal. Door de beperkingen van statische informatie te overstijgen, kan het gebruik van 2D-codes het merk in staat stellen nauwkeurigere houdbaarheids- of houdbaarheidsdata toe te voegen, tot op het niveau van het individuele eenheidsnummer. Nog een ander voordeel van het dynamische karakter van de GS1 Digital Link is de beter aanpasbare productbranding voor producten die onderhevig zijn aan verandering in samenstelling, zoals wijn. Dit potentieel voor het in een laat stadium aanpassen van de informatie op het etiket via de 2D-code kan het bereiken van naleving eenvoudiger maken en het scala aan informatie dat aan de consument wordt verstrekt, verbreden.
Alle soorten FMCG-bedrijven kunnen profiteren van de GS1 Digital Link om hun benadering van productverpakkingen opnieuw vorm te geven. Als bedrijven verder gaan dan de beperkingen van het moeten toevoegen van de volledige ingrediëntenlijst in meerdere talen op verpakkingen, kunnen bedrijven in de toekomst mogelijk profiteren van meer ontwerpruimte voor een krachtigere en geavanceerdere branding. Dit zou hen in staat stellen hun SKU-inventaris te optimaliseren, en zelfs zo ver te gaan dat ze het volledige verpakkingsmateriaal verwijderen, indien passend en conform. Het zou bedrijven ook in staat stellen de milieu-impact van hun verpakkingen te verminderen, de voorraadniveaus te optimaliseren, mogelijk ruimte te besparen, en zo nog sneller te kunnen reageren op veranderingen in de vraag.
Retailers en fabrikanten worden voortdurend gehinderd door complexe databeheerprocessen en de afhankelijkheid van gecentraliseerde systemen. Afhankelijk van het scanapparaat pakt de 2D-code deze uitdagingen aan door één enkele QR-code in staat te stellen een breed scala aan informatie te leveren, waardoor elk product een unieke identificatie krijgt. Als gevolg hiervan hebben consumenten snel en eenvoudig toegang tot voedingstabellen, vervaldatums, terugroepwaarschuwingen en promotie-aanbiedingen op hun smartphone. Bovendien profiteren bedrijven, omdat er slechts één QR-code van minimaal 2 cm x 2 cm nodig is om de scanbaarheid te garanderen, van nauwkeurige productinformatie die beschikbaar is in elke fase van de toeleveringsketen en in zoveel talen als nodig is. Dit alles betekent niet alleen dat consumenten binnen enkele seconden gemakkelijker toegang hebben tot veel relevantere gegevens met elke smartphone, maar detailhandelaren kunnen de producten ook authenticeren, de herkomst ervan traceren, de voorraadniveaus beter beheren en deze nauwkeuriger aanpassen en bijwerken als reactie op problemen. veranderende markteisen.
Van ‘misleidende’ tot ‘niet-misleidende’ namaakproducten: veel merken maken zich zorgen over de potentiële impact van namaakproducten. Opnieuw duidt de standaardisatie van 2D-codes op een belangrijke verandering in de aanpak van dit probleem. De precieze, unieke productidentificatie die ze bieden, vergroot de controle en zichtbaarheid van bedrijven in elke fase van de toeleveringsketen.
Langzame en kostbare terugroepingen van producten kunnen worden getransformeerd door de toegevoegde informatie en nauwkeurigere tracking die door 2D-codes wordt geboden. 2D-codes komen op nog een andere manier ten goede aan in de VS gevestigde FMCG-producenten en -fabrikanten, omdat ze de Final Rule van de Food and Drug Administration (FDA) over vereisten voor aanvullende traceerbaarheidsrecords voor bepaalde voedingsmiddelen mogelijk maken, ook wel bekend als de Food Traceability Final Rule. Deze regelgeving vereist dat bedrijven de beweging van bepaalde verse voedingsproducten, van fruit tot vis, in elke fase van de toeleveringsketen kunnen volgen. QR-codes worden aanbevolen om een hoog niveau van traceerbaarheid te garanderen en om het lokalisatieproces van dagen tot slechts enkele uren te versnellen. Deze verbetering kan detailhandelsbedrijven mogelijk in staat stellen besmettingsuitbraken en kostbare rechtszaken te voorkomen, waardoor ze een hoger beschermingsniveau krijgen.
2D-codes zijn om een aantal redenen beter voor de traceerbaarheid dan geserialiseerde 1D-barcodes. Het allerbelangrijkste is dat ze ervoor kunnen zorgen dat belangrijke product- en supply chain-informatie gemakkelijk toegankelijk is buiten de productiesystemen van het bedrijf, voor bedrijven en hun klanten. Ze maken ook het gebruik van het kleinst mogelijke afdrukformaat mogelijk, waardoor een grotere hoeveelheid informatie op de verpakking kan worden opgenomen. Een ander voordeel van 2D-codes ten opzichte van geserialiseerde 1D-barcodes is dat ze, zelfs als ze gedeeltelijk beschadigd zijn, nog steeds kunnen worden gelezen.
Een positieve klantperceptie is van cruciaal belang voor elke retailer. 2D-codes betekenen voor veel soorten bedrijven een waardevolle stap voorwaarts in de traceerbaarheid. Deze end-to-end zichtbaarheid zorgt voor een betere bescherming tegen namaak van producten, waardoor de merkintegriteit en klantloyaliteit behouden blijven en de winstmarges beschermd worden.
2D-codes bieden ook nieuwe en opwindende manieren voor retailmerken om de merkbekendheid te vergroten en, belangrijker nog, authenticatie te garanderen en de zichtbaarheid te verbeteren. Hun waarde bij het verbinden van fysieke producten met digitale inhoud betekent dat bedrijven productmarketinginhoud kunnen creëren die zowel breder van opzet is, maar ook nauwkeuriger gericht is om aan te sluiten bij de interesses en smaak van specifieke demografische groepen.
Voor merken biedt het dynamische karakter van 2D-codes eindeloze mogelijkheden voor branding en B2C-marketing, of het nu gaat om het gebruik van een enkele URL die de consument naar een zorgvuldig samengestelde website brengt die elke fase van de ontwikkeling van het product laat zien, of om het leveren van gepersonaliseerde inhoud na aankoop aan voortbouwen op de emotionele investering van een klant in een merk. In een tijd waarin consumenten hun aankoopkeuzes zorgvuldiger dan ooit maken, is het vermogen om op een betekenisvolle manier met hen in contact te komen, zowel binnen als buiten de winkelomgeving, enorm waardevol.
Voor alle retailers moet een topprioriteit het updaten van hun point-of-sale (POS) en mobiele POS-infrastructuur zijn, zodat hun systemen vóór 2028 2D-codes en de bijbehorende attribuutgegevens kunnen lezen en verwerken. Retailers moeten er ook voor zorgen dat ze over de technologie om individuele items in 2D en met dynamische informatie op hoge snelheid te printen en te coderen. Daarnaast moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze alle beschikbare gegevens kunnen benutten door ervoor te zorgen dat hun voorraad-, supply chain-management- en merchandisingsystemen volledig geïntegreerd zijn.
De uitrol van zowel de GS1 Digital Link als het Digital Product Passport staat qua bedrijfsplanning voor de deur. Door nu de juiste stappen te zetten, kunnen de retailers en retailmerken de voordelen van de 2D-code volledig benutten.
Neem dan rechtstreeks contact op met Markem-Imaje NV.
Contact opnemen