Platform voor de levensmiddelen-en drankenindustrie
750.000 producten op voorraad 
RS Group denkt graag mee met klanten om hun productieproces te optimaliseren, door de juiste producten op het juiste moment aan te bieden

750.000 producten op voorraad 

Net als Apple begon RS Components – dit jaar omgedoopt tot RS Group – in een garage. Twee radioreparateurs zagen brood in een business rond de verkoop van reserveonderdelen van radio’s. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een componentenleverancier met meer dan 750.000 producten op voorraad.

“We begeven ons in de markt van de technische groothandels, maar tegelijkertijd onderscheiden we ons ervan doordat we geen typische groothandel zijn maar een veel breder assortiment aanbieden”, zegt Hans de Vries. Hij is bij RS Group Country Manager voor de Benelux. “We zijn als het ware een omnichannel aanbieder waardoor bedrijven bij ons terecht kunnen voor een grote verscheidenheid aan producten, van elektrische weerstanden tot PBM’s en zowat alle industriële producten daartussen.”

Hans de Vries: “Naast e-commerce is en blijft service een belangrijk aspect.”

Omnichannel aanbieder 

“We helpen klanten met de ontwikkeling van volgende generatie producten, tijdens het productieproces én bij onderhoud en service”, stelt De Vries. Hij licht dit toe met een aantal voorbeelden. “Ten eerste zijn we een geschikte partner voor de Willie Wortels van de industrie. Zij houden zich bezig met technologische ontwikkelingen en willen hun ideeën met een prototype tot leven brengen. RS Group is een geschikte partner om de benodigde componenten voor deze prototypes te leveren, ook in kleine aantallen. Dankzij 750.000 producten onderverdeeld in diverse productcategorieën die voor hen relevant zijn, van sensoren en kabels tot andere elektronica, vinden ze altijd wat ze zoeken.” Daarnaast ondersteunt RS Group met haar portfolio bedrijven in de maakindustrie. “We denken graag mee met klanten om hun productieproces te optimaliseren, door de juiste producten op het juiste moment aan te bieden. Hiermee dragen we bij aan een hogere efficiency en kunnen kosten bespaard worden. Tot slot is ook de onderhoudsfase of het beveiligen van industriële apparatuur een belangrijk aspect van onze bedrijfsvoering. In een productieomgeving moeten machines en geautomatiseerde lijnen onderhouden worden, rekening houdend met veiligheid en hygiëne. Daarom zijn ook ook PBM’s en testapparatuur in ons assortiment te vinden.”

Hans de Vries: “Naast e-commerce is en blijft service een belangrijk aspect.”

Van catalogus naar website

750.000 producten op voorraad is een behoorlijk aantal. “Vroeger gingen bedrijven voor elke productcategorie met een of soms meer specialisten in zee. Ze namen de papieren catalogus ter hand en bepaalden op basis daarvan hun keuze. Het vinden van de juiste leverancier én de juiste producten was daardoor vaak een tijdrovende bezigheid. We hebben de laatste jaren gemerkt dat bedrijven het aantal leveranciers waarmee ze zaken doen, willen reduceren om hiermee kosten te besparen terwijl ze nog wel zoveel mogelijk keuzevrijheid willen behouden en een snelle en betrouwbare levering op prijs stellen. Wij spelen hierop in. We bieden 2.500 A-merken aan, aangezien kwaliteit voor ons belangrijk is. Daarnaast bieden we ook ons eigen merk aan – RS PRO – waardoor we klanten altijd een goede prijs-kwaliteitverhouding kunnen leveren. En met het grote aantal producten op voorraad kunnen bedrijven efficiënter en goedkoper bij ons inkopen.”

E-procurement

E-procurement groeit in de industrie, weet De Vries. “Bedrijven automatiseren en robotiseren om de productieprocessen nog efficiënter in te richten. Maar ook inkoop digitaliseren en automatiseren wordt steeds belangrijker. Klanten kunnen indien gewenst hun inkoopsysteem aan ons koppelen, waardoor ze nog eenvoudiger bestellingen kunnen plaatsen. E-procurement-oplossingen bestaan al enige jaren, maar de wereld rond e-procurement ontwikkelt zich razendsnel omdat er nieuwe partijen met nieuwe protocollen op de markt komen. Ook merken we dat steeds meer bedrijven het op hun netvlies krijgen.”

Service

“Naast e-commerce is en blijft service  een belangrijk aspect”, stelt De Vries. “Veel e-commercebedrijven blinken uit in anonimiteit. Bedrijven kunnen heel eenvoudig online bestellingen doen, maar bij vragen of problemen is contact leggen vaak moeilijk omdat een telefoonnummer ontbreekt en een chatbot problemen moet zien op te lossen. Dit vinden we bij RS Group een slechte zaak. Het is belangrijk dat klanten ons niet alleen per e-mail maar ook telefonisch kunnen bereiken. Service is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering en dat zal in tegenstelling tot veel andere e-commercebedrijven altijd belangrijk blijven.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details