Europese wijnproducenten en -leveranciers zijn aan strenge regelgevingen onderworpen, ook op het vlak van etikettering. Zo moeten ze de meest nauwkeurige en up-to-date informatie kunnen geven over de ingrediënten en voedingswaarde van de producten, wat bij wijn met zijn veranderlijke samenstelling niet zo evident is. Markem-Imaje, de wereldwijde aanbieder van end-to-end supply chain oplossingen en industriële markeer- en codesystemen, hielp de Lunelli groep, een gerenommeerde Italiaanse speler, om de etikettering voor haar wijn aan de Europese regelgeving aan te passen.
De familie Lunelli is al meer dan vijf generaties actief in de wijnbouw. Zij is toegewijd aan het produceren van wijnen van hoge kwaliteit en is trots haar klanten een unieke mix van traditie en innovatie te kunnen bieden. Dat wordt ook weerspiegeld in haar verschillende wijnen, die uniek en karaktervol zijn. Binnen de Lunelli Groep springen onder meer de merken Bisol1542 en Jeio in het oog, die zijn vertegenwoordigd door de Bisol1542-wijnmakerij met een geschiedenis die teruggaat tot 1542. De gebouwen van deze producent, gelegen in de heuvels van Valdobbiadene, zijn door de UNESCO erkend als werelderfgoed. Op haar Bisol1542-etiketten staat informatie over de verschillende nuances van haar Prosecco Superiore di Valdobbiadene, die beïnvloed worden door de unieke combinatie van bodems, oogstjaren en wijngaarden. Het merk Jeio onderscheidt zich dan weer door de cuvées met een jonge, onmiskenbare en kosmopolitische uitstraling.
Volgens de EU-Verordening 2021/2117, die sinds december van kracht is, moeten alle producenten en leveranciers van wijn steeds de meest nauwkeurige en up-to-date informatie over de ingrediënten en voedingswaarde van hun producten weergeven. Bij wijn is dat niet zo evident, omdat de samenstelling vaak verandert. De Lunelli Groep vond daarvoor de oplossing bij Markem-Imaje, dat al langer een sterke reputatie heeft als het gaat over end-to-end supply chain oplossingen en industriële markeer- en codesystemen.
“Met onze thermische transferprinter SmartDate X65® en de CoLOS®-software zorgen we ervoor dat de wijnbouwer de regelgevingen kan naleven, en dat zelfs op een heel eenvoudige manier. De data over ingrediënten en voedingswaarde wordt automatisch beheerd, zonder dat er een handmatige etikettering of verificatie nodig is“, zegt men bij Markem-Imaje. “Om te voldoen aan de ‘EU-wijnverordening’, zoals deze meestal genoemd wordt, moeten voor elke partij wijn up-to-date gegevens over ingrediënten en voedingswaarde vastgelegd worden en moeten ook scanbare QR-codes aangebracht worden, waardoor men die data ook kan raadplegen. Lunelli en andere gebruikers kunnen nu on-the-fly dergelijke codes genereren door de combinatie van de software met de transferprinter, die uitblinkt in het afdrukken van QR-codes op papieren of plastic etiketten op flessen tijdens het productieproces. Onze CoLOS® software is volledig in het ERP-systeem van de Lunelli Groep geïntegreerd. Zo kan zij alle data die beschikbaar wordt via de speciale QR-code op het etiket van de fles automatisch naar de productielijn uploaden en daar afdrukken. De software maakt het ook mogelijk om de veelvuldige variaties die nodig zijn voor de verschillende etiketontwerpen aan de specifieke behoeften van elk merk aan te passen.”
Markem-Imaje is een specialist in haar vakgebied met meer dan 50.000 klanten wereldwijd. Zij profiteren van de expertise van een fabrikant, die onder meer 30 jaar ervaring heeft in de technologie van het thermisch transferprinten. “Aangezien gebruikers de afdrukkleur van onze printers snel en probleemloos kunnen veranderen, is het eenvoudig om elk etiket aan te passen”, stelt men bij de fabrikant. “Als ze dan aan de CoLOS® software en een ERP gekoppeld worden, kan men de productie realtime monitoren, waardoor afval en energieverbruik gereduceerd worden en de operationele efficiëntie en impact op het milieu verbeterd worden.”
Leonida Fedrigo, production & maintenance manager bij de Lunelli Groep, is duidelijk: “Dankzij de innovatieve oplossingen van Markem-Imaje konden we de volledige voorraad etiketten gebruiken, zonder ze weg te gooien, zonder extra kosten voor het bedrijf en met respect voor de waarde van duurzaamheid, die fundamenteel is voor alle merken binnen onze groep. Dit jaar viert Bisol1542 haar 10e verjaardag binnen de Lunelli Groep. Bovendien verdrievoudigde de wijnmakerij in 2023 het aantal onderscheidingen van de beste internationale critici.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Markem-Imaje NV.
Contact opnemen